MULHERES DA CLASSE TRABALHADORA NA EJA: PROCESSOS DE ESCOLARIZAÇÃO E CONCILIAÇÃO COM O TRABALHO

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50714

Resumen

The aim of this article is to discuss the insertion of working-class women in EJA, considering the relationship between female work and education and the specificities of female students. To carry out the research, we applied a questionnaire with sociodemographic data; we conducted narrative interviews and made use of the field diary. The results indicate that work assignments figure as drivers for the decision to return to school, but make it difficult to reconcile the work-study routine. The (non) access to education establishes concrete relationships with the material conditions of existence and with the configurations of this public as a workforce.

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Biografía del autor/a

Maria Cláudia Mota dos Santos Barreto, Doutoranda em Educação pela UFBA

Psicóloga pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) – Brasil Especialista em Impactos da Violência na Escola pela Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) - Brasil Mestra e Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) - Brasil

Gilvanice Barbosa da Silva Musial, Professora da Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) – Brasil Professora da Universidade Federal da Bahia (UFBA) – Brasil

Publicado

2021-11-12 — Actualizado el 2021-11-23

Versiones

Cómo citar

Mota dos Santos Barreto, M. C., & Barbosa da Silva Musial, G. (2021). MULHERES DA CLASSE TRABALHADORA NA EJA: PROCESSOS DE ESCOLARIZAÇÃO E CONCILIAÇÃO COM O TRABALHO. Revista Trabalho Necessário, 19(40), 216-238. https://doi.org/10.22409/tn.v19i40.50714 (Original work published 12 de noviembre de 2021)