Analysis of the work in hand - contributions to the approach to chagas disease and health education
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i3.a48772Keywords:
neglected diseases, japanese art, educational practice, animanga, educational resourceAbstract
The absence and insufficiency of educational resources that can be used to deal with Chagas disease characterizes one of the dimensions of neglect that this ailment goes through. In contrast, Japanese works such as anime and manga are increasingly present in western culture and bring together a set of social representations on socially acute themes. Faced with this issue we performed the analysis of the work In Hand, a Japanese live action based on the theme of Chagas disease. This study was based on references from the fields of film analysis, analysis and image statute, health-disease process, stigma, sociology of the body, social representations and science teaching. After the analysis, questions emerged regarding the patient’s stereotype, disease transmission, view on science and the scientist. We emphasize the potential of this resource for educational practice, although the material was not designed for this purpose. However, it is necessary that the mediator of the educational practice has a keen eye to work with scientific distortions and inaccuracies that may arise, as well as to contextualize the work to the public engaged in the practice.
Downloads
References
AKATO, Ao. In Hand. 1 vol. Tókio: Kodansha, 2016.
AKATO, Ao. (temporada 1. Episódio 1). In Hand (série). Direção: Shunichi Hirano. Produtora: TBS, 2018. (59 min.).
AMATO NETO, Vicente.; YASUDA, Maria Aparecida Shikanai.; AMATO, Valdir Sabbaga. Doença de Chagas aguda. In: Dias, J. C. P., COURA, J. R., org. Clínica e terapêutica da doença de Chagas: uma abordagem prática para o clínico geral Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 1997. P 127 – 133.
AUMONT, Jacques. A imagem. 15 ed. São Paulo: Editora Papirus, 2010.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Coordenação-Geral de Desenvolvimento da Epidemiologia em Serviços. Guia de Vigilância em Saúde; 1° ed., Brasília; 773 p., 2016. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/guia_vigilancia_saude_1ed_atual.pdf. Acesso em: 12 maio 2018.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Educação é a Base. 2017.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Portaria nº 264, de 17 de fevereiro de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-264-de-17-de-fevereiro-de-2020-244043656. Acesso em: 16 fev. 2021.
COURA, José Rodrigues. Tripanosomose, doença de Chagas. Ciência e Cultura, v. 55, n. 1, p. 30-33, 2003. Disponível em http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252003000100022 Acesso em: 12 maio 2018.
CUNHA, Marcia Borin.; GIORDAN, Marcelo. A Imagem da Ciência no Cinema. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 31, n. 1, p. 9-17, 2008. Disponível em: http://qnesc.sbq.org.br/online/qnesc31_1/03-QS-1508.pdf Acesso em: 16 fev. 2021.
DELIZOICOV, Demétrio.; ANGOTTI, José André.; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: Fundamentos e Métodos. São Paulo: Cortez, 4 ed, 2011.
DIAS, João Carlos Pinto. et al. II Consenso Brasileiro em Doença de Chagas, 2015. Epidemiologia e Serviços de Saúde, 25, 2016. http://dx.doi.org/10.5123/s1679-49742016000500002
GAZZINELLI, Maria Flávia; REIS, Dener Carlos, MARQUES, Rita de Cássia. Introdução. In: GAZZINELLI, Maria Flávia; REIS, Dener Carlos, MARQUES, Rita de Cássia. (Org.). Educação em saúde: teoria, método e imaginação. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006. p.11 – 17. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ses-21533 Acesso em: 16 fev. 2021.
GIL-PÉREZ, Daniel. et al. Para uma imagem não deformada do trabalho científico. Ciência e educação, v. 7, n. 2, p. 125-153, 2001. Disponível em https://www.scielo.br/j/ciedu/a/DyqhTY3fY5wKhzFw6jD6HFJ/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 16 fev. 2021.
GOFFMAN, Erving. Estigma e identidade social. In: Estigma: notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Ed. Guanabara, 4 ed, p.11-50, 2003.
GONTIJO, Eliane Dias. et al. Qualidade de vida dos portadores de doença de Chagas. Revista Medica de Minas Gerais, v. 19, n. 4, 2009. Disponível em: https://rmmg.org/exportar-pdf/400/v19n4a02.pdf Acesso em: 16 fev. 2021.
HASHIMOTO, Ken. La lucha contra la enfermedad de Chagas en Centroamérica: una perspectiva japonesa. Tegucigalpa: Agencia de Cooperación Internacional del Japón. JICA, 2015.
JODELET, Denise. Representações sociais: um domínio em expansão. IN: Jodelet, Denise (Org). As representações sociais. Rio de Janeiro: Ed. UERJ, p. 17-44, 2001.
JOLY, Martine. Introdução à análise de imagem. 12 ed. Campinas: Papirus, 1996.
LE BRETON, David. A sociologia do corpo. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
LUYTEN, Sonia. Bibe. Mangá: o poder dos quadrinhos japoneses. São Paulo: Hedra, 2011.
MALYSSE, Stéphane. Um ensaio de antropologia visual do corpo ou como pensar em imagens o corpo visto? In: Lyra, Bernadete; Garcia, Wilton (Org.) Corpo e imagem. São Paulo: Arte e Ciência, 2002.
MARANDINO, Marta; SELLES, Sandra Escovedo; FERREIRA, Márcia Serra. Ensino de Biologia: histórias e práticas em diferentes espaços educativos. São Paulo: Cortez, 2009.
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac & Naify, 2003.
MEDRANO-MERCADO, Norah. et al. Urban transmission of Chagas disease in Cochabamba, Bolivia. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz, v. 103, n. 5, p. 423-430, 2008. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/6666 Acesso em: 16 fev. 2021.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. Rio de Janeiro: Freitas Bastos, 1971.
MOSCOVICI, Serge. La psychanalyse, son image et son public. Paris: PUF, 1961.
MEDICOS SEM FRONTEIRAS (MSF), Médicos Sem Fronteira. Chagas doença invisível população negligenciada. Folha de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em: https://www.msf.org.br/opiniao/chagas-doenca-invisivel-populacao-negligenciada. Acesso em: 13 out. 2020.
OLIVEIRA, Ricardo Brandt. et al. Chagas Disease: An Unknown and Neglected Disease. In: Delgado, M. J. P.; Gascón, J. Chagas Disease: a neglected tropical disease. Basel: Springer Nature, 2020.
PEREIRA - SILVA, Fernanda Santana. Vivendo com Chagas: registro de histórias de vida e atividades de educação não formal com portadores de Doença de Chagas. 2019. 125f. Dissertação (Mestrado em Ensino em Biociências e Saúde), Instituto Oswaldo Cruz, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/42639?locale=pt_BR. Acesso em: 13 de agost. 2022.
PIASSI, Luís Paulo; PIETROCOLA, Maurício. Ficção científica e ensino de ciências: para além do método de ‘encontrar erros em filmes’. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.35, n.3, 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/dLJHkBSMQHQ4YYhZQmPNT5s/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 13 de agost. 2022
REIS, Dener Carlos. Educação em saúde: Aspectos históricos e conceituais. In: Gazzinelli, Maria Flávia; Reis, Dener Carlos; Marques, Rita de Cássia. (Orgs). Educação em saúde: teoria, método e imaginação. Belo Horizonte: UFMG, p. 19-24, 2006
RODRIGUES, José Carlos. Tabu do corpo. 7ª ed. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2006.
SÁ, Celso Pereira. Núcleo central das representações sociais. 2nd ed. revisitada. Petrópolis: Editora Vozes; 2002.
SANMARTINO, Mariana. et al. Do not be afraid of us: Chagas disease as explained by people affected by it. Interface – Comunicação, Saúde e Educação, Botucatu, v. 19, n. 55, 2015. https://doi.org/10.1590/1807-57622014.1170
SÁ, Michele Eduarda Brasil. Teatro Kabuki – das origens à contemporaneidade. Estudos Japoneses, São Paulo, n. 38, 2017. https://doi.org/10.11606/ej.v0i38.148814
SCHALL, Virgínia Torres. Saúde & cidadania. In: Pavão AC, organizador. Ciências: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Capítulo 12, p. 179-196., 2010.
SCHALL, Virgínia Torres.; STRUCHINER, Miriam. Educação em saúde: novas perspectivas. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 15, sup. 2, p. S4-S6, 1999. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X1999000600001
SANTOS, Danielle Silva. et al. Unraveling Chagas disease transmission through the oral route: Gateways to Trypanosoma cruzi infection and target tissues. Plos Neglected Tropical Diseases, v.11, n. 4, 2017. https://doi.org/10.1371%2Fjournal.pntd.0005507
SILVA, Luiz Jacintho. Guerra biológica, bioterrorismo e saúde pública. Cadernos de Saúde Pública, n. 17, v. 6, 2001. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2001000600023
SOSA-ESTANI, Sérgio.; SEGURA, Elsa Leonor. Integrated control of Chagas disease for its elimination as public health problem - A Review. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz, v. 110, n. 3, 2015. https://doi.org/10.1590/0074-02760140408
VALLA, Victor Vicent. Educação, saúde e cidadania: investigação científica e assessoria popular. Cadernos de Saúde Pública, v.8, n.1, 1992. Disponível em: https://www.victorvincentvalla.com.br/publicacoes/artigo-valla-educacao-saude-e-cidadania-investigacao-cientifica-e-assessoria-popular/ Acesso em: 13 de agost. 2022
VALE, José Misael Ferreira. Educação científica e sociedade. In: NARDI, Roberto (org.). Questões atuais no ensino de Ciências. (cap. 1, p.p 1-8). São Paulo: Escrituras Editora, 1998. (Educação para a Ciência, v. 02).
VANOYE, Fancis.; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. 4. ed. Campinas: Papirus, 2006.
World Health Organization (WHO). Chagas disease (also known as American trypanosomiasis). Disponível em: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/chagas-disease-(american-trypanosomiasis)#:~:text=To%20kill%20the%20parasite%2C%20Chagas,the%20cases%20of%20congenital%20transmission. Acesso em: 13 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sheila Soares de Assis, Fernanda Pereira-Silva, Telma Temoteo dos Santos, Ana Isabelle Santana Baptista, Luciana Garzoni, Anunciata Sawada, Tania Araújo-Jorge

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.