Feminist psychology as a form of action: extension experience
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2022.v15i2.a50864Keywords:
university extension, feminist epistemologies, psychologyAbstract
This paper aims to weave some reflections on the University and the construction of knowledge, based on positivist scientism, a mark of a science founded from a partial, privileged and hierarchical perspective, guided by Male Dominance. To counteract this, it presents an extensionist experience in Psychology, and highlights how University Extension, from its principles - dialogical interaction; interdisciplinarity and interprofessionalism; inseparability between teaching, research and extension; impact on student education; and impact and social transformation - can be a privileged way for the production of embodied, situated and critical knowledge, towards the propositions of feminist epistemologies.
Downloads
References
ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. A Psicologia no Brasil no século XX: desenvolvimento científico e profissional. In: MASSAMI, Marina; GUEDES, Maria do Carmo (Orgs). História da Psicologia no Brasil: novos estudos. São Paulo: Cortez Editora, 2004.
BEAUVOIR, Simone. O Segundo Sexo: a experiência vivida. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 2016.
BIROLI, Flávia. Teorias feministas da política, empiria e normatividade. Lua Nova, São Paulo, n. 102, p. 173-210, jul. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ln/n102/1807-0175-ln-102-173.pdf . Acesso em: 20. Dez. 2019.
CAMPOS, Regina Helena de Freitas; BERNARDES, Lúcia Helena Garcia. A revista Psicologia: Ciência e Profissão: um registro da história recente da Psicologia brasileira. Psicologia Ciência e Profissão. Brasília, Conselho Federal de Psicologia, v. 25, n. 4, p. 508-525, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pcp/v25n4/v25n4a02.pdf
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 34. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
GONÇALVES, Mariana Alves. Psicologia favelada: ensaios sobre a construção de uma perspectiva popular em psicologia. Rio de Janeiro: Mórula, 2019.
HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2017.
KETZER. Patricia. Como pensar uma Epistemologia Feminista? Surgimento, repercussões e problematizações. Argumentos, ano 9, n. 18, p. 95-105, jul./dez. 2017. 103.Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/32159/1/2017_art_pketzer.pdf. Acesso em: 15. Jan. 2020.
KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo cotidiano. 1. ed. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.
MATOS, Marlise. Movimento e teoria feminista: é possível reconstruir a teoria feminista a partir do sul global? Revista de Sociologia e Política, v. 18, n. 36, ´. 67-92, jun. 2010. 67-89 Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S010444782010000200006&script=sci_abstract&tlng=pt . Acesso em: 02. Fev. 2020.
NARVAZ, Martha Giudice; KOLLER, Silvia Helena. Metodologias feministas e estudos de gênero: articulando pesquisa, clínica e política. Psicologia em Estudo, Maringá, PR, v. 11, n. 3, p.647-654, set./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/pe/v11n3/v11n3a20.pdf . Acesso em: 06. Mar. 2019.
PINSKY, Carla Bassanezi. Mulheres dos anos dourados. São Paulo: Contexto, 2014.
PINTO, Céli Regina Jardim. Uma história do feminismo no Brasil. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2003.
PORTO, Madge. Mulheres na Psicologia: conquistas e desafios. In: CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA, Jornal do Federal. Ano XXVI n. 110 pp. 14-15, mai. 2015.
ROSEMBERG, Fúlvia. Afinal, por que somos tantas psicólogas? Psicologia ciência e profissão, Brasília, v. 4, n. 1, p. 6-12, 1984. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98931984000100002 Acesso em: 10 fev 2020.
RUBIN, Linda; ARGOLO, Fernanda. ''Precisamos fala de gênero'' In: RUBIN, Linda; ARGOLO, Fernanda. (Orgs.) O Golpe na perspectiva de gênero. Salvador: UFBA, 2018.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, patriarcado e violência. 2.ed. São Paulo: Editora Expressão Popular, 2015. 41-43.
STRENGER, Isabelle. Quem tem medo da ciência? Ciência e Poderes. São Paulo: Editora Siciliano, 1990.
TEDESHI, Losandro Antonio. Por outras Histórias: A Historiografia atual e os Estudos de Gênero. In: As Mulheres e a História: Uma Introdução Teórico Metodológica. Dourados/MS. Ed. UFGD, 2012
TIBURI, Marcia. Feminismos em comum: para todas, todes e todos. 2. ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Paula Land Curi, Carolina de Oliveira Armani, Luciana da Silva Oliveira, Thais Ferreira Rodrigues
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.