From the connective boy to the popular educator:
a film script for Paulo Freire
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51337Keywords:
cinema. , audiovisual., biography, militar regime, educationAbstract
Up to the present, in the history of cinema, there is no work that portrays Paulo Freire's biography. This article is a script proposal for a fictional cinematographic work based on the life story of educator Paulo Freire. Closer to his writings, he seeks to portray part of this story. To do so, he recovers excerpts from his work and some of his interlocutors. It also proposes to imagine, from the cinematographic language, the main episodes that marked his life, until exile during the military dictatorship period, 1964. The proposal was built based on the critical-liberating theoretical-methodological framework, in which Paulo himself Freire is an exponent and mainly representative, in Brazil.
Downloads
References
ARAÚJO FREIRE, AM. Paulo Freire: Uma história de vida. Paz e Terra, Rio de Janeiro/São Paulo, 2017.
BRANDÃO, C R. Paulo Freire, o menino que lia o mundo: Uma história de pessoas, de letras e de palavras. Editora UNESP, 2005.
CORTELLA, M. S. Paulo Freire: Um pensamento Clássico e Atual. Revista e-Curriculum, [S.l.], v. 7, n. 3, 2011. Disponível em: <http://bit.ly/2J79lWe>. Acesso em: 03 jun. 2018.
FREIRE, P. Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha práxis. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
FRIGOTTO, G. Escola “sem” Partido. Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2017.
GLASS, R. D. Revisitando os Fundamentos da Educação para a Libertação: o legado de Paulo Freire. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 38, n. 3, p. 831-851, jul./set. 2013. Disponível em: http://bit.ly/2tcP9Ye. Acesso em: 15 jun. 2018.
KOHAN, W. Paulo Freire, mais do que nunca: uma biografia filosófica. 1ª Ed. Belo Horizonte: Vestígio, 2019.
MORAIS, C S de. Encontrando Paulo Freire: na Prisão, no Exílio e na Unir. Porto Velho: EDUFRO, 2007.
ROCHA, J C de C. Introdução a “Guerra Cultural Bolsonarista – A retórica do ódio”. Jornal Estadão. Coluna: Estado da Arte. 10/04/2020. Disponível em: https://bit.ly/31G8VMQ. Acesso em: 10 ago. 2020.
SANTOS, E.; TAVARES, M. O pensamento de Paulo Freire: suas implicações na Educação Superior. Rev. Lusófona de Educação, Lisboa, n. 24, p. 169-184, 2013. Disponível em: <http://bit.ly/2l0TWIs>. Acesso em: 03 jun. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino, Saude e Ambiente
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.