Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach

Authors

  • Silvana Calvo Tuleski Universidade Estadual de Maringá
  • Marta Chaves Universidade Estadual de Maringá
  • Sonia Mari Shima Barroco Universidade Estadual de Maringá

Keywords:

historic-cultural psychology, written language, historical and dialectical materialism, literacy

Abstract

This text, whose nature is conceptual and metodological, seeks to present  the acquisition of written language from the perspective of Historical-Cultural Psychology and,  taking heed of  the ontogenetic scope,  it  discusses the implications  of the pedagogical interventions from  their assumptions. To get this objective, the nature and the development of  higher  psychological functions,  of which the written language is part,  are explained.   Then, it shows up as  the  acquisition of the written language happens  according to Luria and Vigotski and,  finally it presents the pedagogical mediations required for the teaching to promote learning and this, in turn, development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silvana Calvo Tuleski, Universidade Estadual de Maringá

Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá

Marta Chaves, Universidade Estadual de Maringá

Professora do Departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá

Sonia Mari Shima Barroco, Universidade Estadual de Maringá

Professora do Departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá

References

AZEVEDO, N. C. Duas palavras e alguns dados. In: PINKEVICH, A. A educação na Rússia Soviética: teoria geral e educação pré-escolar. Tradução de Nelson Cunha de Azevedo. São Paulo: Argus, 1945. p. 1-3.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 11. ed. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2004.

BOLDIREV, N. Nueva orientacion de la escuela soviética. In: SUJOMLINSKI, V. La escuela soviética e el amor al trabajo: experiência de labor educativo en una escuela rural. Tradução de Sanches Esteban. Moscú: Academia de Ciencias Pedagógicas de la RSFSR, [19--]. p. 3-28.

BLAGONADEZHINA, L. V. Las emociones y los sentimientos. In: SMIRNOV, L. et al. Psicologia. Havana: Imprensa Nacional de Cuba, 1969. p. 355-382.

BRASIL. Ministério da Educação. IDEB 2005 e projeções para o BRASIL. 2005. Disponível em: <http://www.ideb.inep.gov.br/Site/>. Acesso em: 10 nov. 2007.

LURIA, A. R. The functional organization of the brain. Scientific American, New York, v. 222, n. 3, p. 66-78, 1970.

LURIA, A. R. Curso de psicologia geral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979. v. 4.

LURIA, A. R. Diferenças culturais de pensamento. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988a. p. 39-84.

LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988b. p. 143-190.

LURIA, A. R. The problem of the cultural behavior of the child. In: VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. The Vygotsky reader. Cambridge: Blackwell, 1994a. p. 46-56.

LURIA, A. R. Curso de psicologia geral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994b. v. 1.

LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Tradução de Diana Myriam Lichtenstein e Mario Corso. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

TATIT, P.; Derdyk, E. Palavra cantada 10 anos. São Paulo: Palavra Cantada, 2004. 1 CD ROM.

VIGOTSKII, L. S. La imaginación y el arte en la infancia. 4. ed. Madrid: Akal, 1998.

VYGOTSKY, L. S. A pré-história da linguagem escrita. In: ______. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989. p. 119-136.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas: problemas teóricos y metodológicos de la psicología. 2. ed. Tradução de José Maria Bravo. Madrid: Visor, 1997. t. 1.

VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Tool and symbol in child development. In: VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. (Ed.). The Vygotsky reader. Cambridge, USA: Blackwell, 1994. p. 99-174.

ZHINKIN, N. I. El Lenguaje. In: SMIRNOV, A. A. et al. Psicologia. Tradução de Florencio Villa Landa. 3. ed. México, D. F.: Grijalbo, 1969. p. 276-307.

Published

2012-04-30

How to Cite

TULESKI, S. C.; CHAVES, M.; BARROCO, S. M. S. Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach. Fractal: Journal of Psychology, v. 24, n. 1, p. 27-44, 30 Apr. 2012.

Issue

Section

Articles