Acquisition of written language and pedagogical interventions: a historical-cultural approach
Keywords:
historic-cultural psychology, written language, historical and dialectical materialism, literacyAbstract
This text, whose nature is conceptual and metodological, seeks to present the acquisition of written language from the perspective of Historical-Cultural Psychology and, taking heed of the ontogenetic scope, it discusses the implications of the pedagogical interventions from their assumptions. To get this objective, the nature and the development of higher psychological functions, of which the written language is part, are explained. Then, it shows up as the acquisition of the written language happens according to Luria and Vigotski and, finally it presents the pedagogical mediations required for the teaching to promote learning and this, in turn, development.Downloads
References
AZEVEDO, N. C. Duas palavras e alguns dados. In: PINKEVICH, A. A educação na Rússia Soviética: teoria geral e educação pré-escolar. Tradução de Nelson Cunha de Azevedo. São Paulo: Argus, 1945. p. 1-3.
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico na ciência da linguagem. 11. ed. Tradução de Michel Lahud e Yara Frateschi Vieira. São Paulo: Hucitec, 2004.
BOLDIREV, N. Nueva orientacion de la escuela soviética. In: SUJOMLINSKI, V. La escuela soviética e el amor al trabajo: experiência de labor educativo en una escuela rural. Tradução de Sanches Esteban. Moscú: Academia de Ciencias Pedagógicas de la RSFSR, [19--]. p. 3-28.
BLAGONADEZHINA, L. V. Las emociones y los sentimientos. In: SMIRNOV, L. et al. Psicologia. Havana: Imprensa Nacional de Cuba, 1969. p. 355-382.
BRASIL. Ministério da Educação. IDEB 2005 e projeções para o BRASIL. 2005. Disponível em: <http://www.ideb.inep.gov.br/Site/>. Acesso em: 10 nov. 2007.
LURIA, A. R. The functional organization of the brain. Scientific American, New York, v. 222, n. 3, p. 66-78, 1970.
LURIA, A. R. Curso de psicologia geral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1979. v. 4.
LURIA, A. R. Diferenças culturais de pensamento. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988a. p. 39-84.
LURIA, A. R. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKII, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988b. p. 143-190.
LURIA, A. R. The problem of the cultural behavior of the child. In: VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. The Vygotsky reader. Cambridge: Blackwell, 1994a. p. 46-56.
LURIA, A. R. Curso de psicologia geral. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1994b. v. 1.
LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Tradução de Diana Myriam Lichtenstein e Mario Corso. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.
TATIT, P.; Derdyk, E. Palavra cantada 10 anos. São Paulo: Palavra Cantada, 2004. 1 CD ROM.
VIGOTSKII, L. S. La imaginación y el arte en la infancia. 4. ed. Madrid: Akal, 1998.
VYGOTSKY, L. S. A pré-história da linguagem escrita. In: ______. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989. p. 119-136.
VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas: problemas teóricos y metodológicos de la psicología. 2. ed. Tradução de José Maria Bravo. Madrid: Visor, 1997. t. 1.
VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R. Tool and symbol in child development. In: VAN DER VEER, R.; VALSINER, J. (Ed.). The Vygotsky reader. Cambridge, USA: Blackwell, 1994. p. 99-174.
ZHINKIN, N. I. El Lenguaje. In: SMIRNOV, A. A. et al. Psicologia. Tradução de Florencio Villa Landa. 3. ed. México, D. F.: Grijalbo, 1969. p. 276-307.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors publishing in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License allowing sharing of the work with acknowledgement of authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are permitted to enter into additional contracts separately for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
To the extent possible under the law, Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related rights to the Reference Lists in research articles. This work is published in: Brazil.
To the extent possible under law,Fractal: Journal of Psychology has waived all copyright and related or neighboring rights to Reference lists in research articles. This work is published from: Brazil.