Vygotsky in present days

Authors

  • Elizabeth Tunes Universidade de Brasília

Keywords:

scientific knowledge, cultural-historical theory, expiration date

Abstract

In this paper, we discuss the topicality of the cultural-historical theory developed by Lev Semionovitch Vygotsky approximatelybetween the end of the second decade and the third decade of the 20th century. We adopt a critical attitude towards theidea that scientific knowledge has an expiration date, and we seek to show that this idea emerges from the transformationof science into a commodity. As a counterpoint to this view, we argue that every device built by man presents somethingpermanent which transcends the mere functionality of things produced for consumption. In other words, we argue that allthat is singular, in a way, has permanence in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Tunes, Universidade de Brasília

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília, mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é pesquisador associado da Universidade de Brasília e professora do Centro Universitário de Brasília. Sua atividade de pesquisa focaliza, principalmente, os seguintes temas: conhecimento científico e conhecimento escolar, relação professor-aluno, aprendizagem e desenvolvimento, desenvolvimento psicológico atípico e deficiência mental, processos de escolarização e o significado social da escola.

References

ARENDT, H. A condição humana. Tradução de Roberto Raposo. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

FEYERABEND, P. Contra o método. Tradução de Octanny S. da Mota e Leônidas Hegenber. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1985.

LURIA, A. R. The making of mind: a personal account of Soviet Psychology. Cambridge: Harvard University Press, 1979.

PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil - repercussões no campo educacional. 2010. Tese (Doutorado)__Universidade de Brasília, Brasília, 2010.

REED, J. Dez dias que abalaram o mundo. Tradução de Horácio de Melo. Rio de Janeiro: Calvino, s/d.

SILVA, G. T. Sobre raízes e utopias: caminhos contemporâneos do desenvolvimento situado. 2005. Tese (Doutorado)__Universidade de Brasília, Brasília, 2005.

VIGOTSKI, L.S. Recension del libro de John Reed, Diez Días que Conmovieron al Mundo. In: ______. El dessarrollo cultural del niño y otros textos inéditos. Buenos Aires: Almagesto, 1988. p. 97-103.

ZINCHENKO, V. P. Foreword. In: VYGODSKAIA, G. L.; LIFANOVA, T. M. Lev Semenovich Vygotsky. Journal of Russian and East European Psychology, v. 37, n. 2, 1999. p. 3-12.

Published

2015-01-31

How to Cite

TUNES, E. Vygotsky in present days. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 4-6, 31 Jan. 2015.

Most read articles by the same author(s)