Studies on the Cultural-Historical Theory and its educational implications

Authors

  • Elizabeth Tunes Universidade de Brasília

Keywords:

Cultural-Historical Theory, psychology, education

Abstract

In this paper are outlined the theoretical foundations of a research program entitled “Studies on cultural-historical theoryand its implications for education”. The interpretative emphasis is anchored on the philosophical anthropology of MartinBuber, since there is convergence of ideas between him and Vygotsky, especially in the examination of issues in the field ofeducation. For both, man’s relationships to each other is the source of humanization of man; education is essentially dialogueand its mission is to promote relational possibilities. Studies and surveys conducted within the program are directed towardthe critical examination and interpretation of the cultural-historical theory. These studies also seek understand the mainformulations of the theory in its inaugural moment in the Soviet Union and its consequences for education in arts, sciencesand the humanities. A few abstracts of studies and researches conducted within the scope of the program are presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elizabeth Tunes, Universidade de Brasília

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília, mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é pesquisador associado da Universidade de Brasília e professora do Centro Universitário de Brasília. Sua atividade de pesquisa focaliza, principalmente, os seguintes temas: conhecimento científico e conhecimento escolar, relação professor-aluno, aprendizagem e desenvolvimento, desenvolvimento psicológico atípico e deficiência mental, processos de escolarização e o significado social da escola.

References

BARTHOLO JR., R. Você e Eu: Martin Buber, presença palavra. Rio de Janeiro: Garamond, 2001.

BARTHOLO JR., R.; TUNES, E.; TACCA, M. C. V. R. Vygotsky’s and Buber’s pedagogical perspectives: some affinities. Educational Philosophy and Theory (Print), [S.l.], v. 42, p. 867-880, 2010.

BLANCK, G. Prefácio. In: VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Tradução de Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

BUBER, M. Eu e Tu. Tradução de Newton Aquiles Von Zuben. São Paulo: Cortez e Moraes, 1977.

MURPHY, D. Martin Buber’s philosophy of education. Dublin: Irish Academic Press, 1988.

TUNES, E.; BARTHOLO JR., R. S. Da constituição da consciência a uma Psicologia ética: alteridade e zona de desenvolvimento proximal. In: SIMÃO, L. M.; MITJÁNS, A. (Org.). O outro no desenvolvimento humano: diálogo para a pesquisa e a prática profissional em Psicologia. São Paulo: Pioneira Learning Thomson, 2004.

TUNES, E.; TACCA, M. C. V. R.; BARTHOLO JR., R.S. O professor e o ato de ensinar. Cadernos de Pesquisa, [S.l.], v. 35, n. 126, p. 689-698, set./dez. 2005.

VYGOTSKY, L. S. Concrete Human Psychology. Soviet Psychology, [S.l.], v. 27, n. 2, p. 53-77, 1989.

VIGOTSKI, L. S. Psicologia pedagógica. Tradução de Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2015-01-31

How to Cite

TUNES, E. Studies on the Cultural-Historical Theory and its educational implications. Fractal: Journal of Psychology, v. 27, n. 1, p. 7-11, 31 Jan. 2015.

Most read articles by the same author(s)