The emergence of musical aesthetic reaction in children

Authors

  • Zoia Ribeiro Prestes Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ
  • Elizabeth Tunes Universidade de Brasília, Brasília, DF
  • Patrícia Pederiva Universidade de Brasília, Brasília, DF
  • Carla Terci Instituto de Educação Superior de Brasília, Brasília, DF

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v30i1/1496

Keywords:

aesthetic reaction, development, child

Abstract

Based on cultural-historical psychology, this project aimed to study the emergence of aesthetic response in children. Thus, we carried out music listening sessions with children aged seven to twelve. They heard snippets of musical compositions previously chosen by the researchers, and then, their dialogue with them was recorded on camera. Their reactions were observed (gestures, expressions and comments) in the course of the session. After that, they were asked whether or not they felt some emotion and, if so, whether they could identify which were the emotional reactions experienced. The data were analyzed in order to describe their reactions, based on the cultural-historical psychology. Analysing these results, it was found that music listening sessions carried out along with conversation are suitable for the study of the emergency of aesthetic response in children aged seven or more.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zoia Ribeiro Prestes, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ

Graduada em Pedagogia e Psicologia Pré-Escolar pela Universidade Estatal de Pedagogia de Moscou, Mestre em Pedagogia e Psicologia Pré-Escolar pela Universidade Estatal de Pedagogia de Moscou, Doutora em Educação pela Universidade de Brasília. De 2004 a 2006, exerceu o cargo de professor assistente na Universidade de Brasília (UnB); de 2005 a 2007, exerceu o cargo de assessora técnica do Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Integrou a equipe técnica da Coordenação Geral de Educação Infantil do Ministério da Educação. Foi professora do Curso de Psicologia do Centro Universitário de Brasília (UniCEUB) (2010-2011) e hoje é professora colaboradora do curso de Pós-graduação em Psicologia do UniCEUB. Atualmente, é professora da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense. Com experiência de pesquisa na área de Educação Infantil e da teoria histórico-cultural. Traduziu, do russo para o português, diversas obras literárias e técnico-científicas que foram publicadas no Brasil.

Elizabeth Tunes, Universidade de Brasília, Brasília, DF

Possui graduação em Psicologia pela Universidade de Brasília, mestrado e doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo. Atualmente, é pesquisador associado da Universidade de Brasília e professora do Centro Universitário de Brasília. Sua atividade de pesquisa focaliza, principalmente, os seguintes temas: conhecimento científico e conhecimento escolar, relação professor-aluno, aprendizagem e desenvolvimento, desenvolvimento psicológico atípico e deficiência mental, processos de escolarização e o significado social da escola.

Patrícia Pederiva, Universidade de Brasília, Brasília, DF

Licenciatura em Música pela Universidade de Brasília (1987); Especialização em Execução Musical pela Universidade de Brasília (2000); Mestrado em Educação (Ensino-aprendizagem) pela Universidade Católica de Brasília (2005); Doutorado em Educação pela Universidade de Brasília (2009/ Escola, Aprendizagem e Trabalho Pedagógico); Pós-Doutorado no Departamiento de Psicologia Evolutiva y Educación de la Universidad Autónoma de Madrid, España; Professora do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília; Professora do PPGE- Programa de Pós-Graduação em Educação da UnB na Linha de Pesquisa EAPS (Ensino, Aprendizagem, Desenvolvimento e Subjetividade na Educação), no Eixo de Pesquisa de Processos de Escolarização; Coodenadora do GEPPE- Grupo de Estudos e Pesquisas em Práticas Educativas(Certificado pelo CNPq); Atuou como professora pesquisadora no Centro UnB Cerrado, da Chapada dos Veadeiros, em Alto Paraíso de Goiás de 2015 à 2017; Estudiosa da Perspectiva Histórico-Cultural de Lev Semionovich Vigotski. Tutora do PET Educação da FE UnB ORCID https://orcid.org/0000-0003-4434-6671

Carla Terci, Instituto de Educação Superior de Brasília, Brasília, DF

Doutora (2016) e mestre (2010) em Educação pela Universidade de Brasília, graduada em Farmácia pela Universidade Metodista de Piracicaba (2001) e em Pedagogia pelo Centro Universitário de Maringá (2015). Possui especialização em Farmácia Magistral e Cosmetologia pelo Instituto Brasileiro de Estudos Farmacêuticos (2006), licenciatura plena em Química pelo Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes da Universidade Católica de Brasília (2007). Atualmente é professora do curso de Estética e Cosmética do IESB.

References

BLACKING, J. Music, Culture and Experience: selected papers of John Blacking. Chicago: The University of Chicago Press, 1995.

CARRASCO, N. Sygkronos: a formação da poética musical do cinema. São Paulo: Via Lettera/FAPESP, 2003.

ELLIOT, D. Musical understanding, musical works and emotional expression: implication for education. In: LINES, D. (Ed.). Music education for the new millennium. Oxford: Blackwell, 2005. p. 91-102.

GREEN, L. Musical meaning and social reproduction: a case for retriaving autonomy. In: LINES, D. (Ed.). Music education for the new millennium. Oxford: Blackwell, 2005. p. 75-90.

HEGEL, F. Cursos de estética. São Paulo: EdUSP, 2002. v. 3.

MEYER, L. Emotion and meaning in music. Chicago: Chicago Press, 1984.

PEDERIVA, P. L. M.; TUNES, E. Da atividade musical e sua expressão psicológica. Curitiba: Appris/Prisma, 2013.

PRESTES, Z. R. Quando não é quase a mesma coisa: traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/er/n56/0101-4358-er-56-00279.pdf>. Acesso em: 16 dez. 2016.

PRESTES, Z. R.; TUNES, E. A trajetória de obras de Vigotski: um longo percurso até os originais. Revista Estudos de Psicologia, Campinas, v. 29, n. 3, p. 327-340, jul./set. 2012. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2012000300003

VIGOTSKI, L. S. Psicologia da arte. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VIGOTSKI, L. S. Psirrologuia razvitia rebionka. Tradução livre de Zoia Ribeiro Prestes. Moskva: Eksmo, 2004.

Published

2018-01-18

How to Cite

PRESTES, Z. R.; TUNES, E.; PEDERIVA, P.; TERCI, C. The emergence of musical aesthetic reaction in children. Fractal: Journal of Psychology, v. 30, n. 1, p. 46-57, 18 Jan. 2018.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)