INTERFACES OF (IN)JUSTICE AND RECOGNITION OF EARLY CHILDHOOD TEACHERS IN TIMES OF CRISIS
INTERFACES OF (IN) JUSTICE AND RECOGNITION OF EARLY CHILDHOOD TEACHERS IN TIMES OF CRISIS
DOI:
https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.64531Keywords:
Educação Infantil. Pandemia. Trabalho Docente., Early Child Education. Pandemic. Teaching work.Abstract
The crisis caused by the Covid-19 pandemic required an adjustment in teaching practices. This research aims to identify which processes of invisibilization are depicted by early childhood educators, discussing how the lack of recognition and social justice manifests as a source of indifference and suffering. It is guided by the following question: to what extent did the work demands placed on early childhood educators during the pandemic period cause suffering and put these teachers in the category of those deprived of the right to have their lives preserved? The article highlights the precarization of teaching work as a violation of the pedagogical relationship, which affected the subjectivities of teachers, reinforcing a pathological social situation.
Downloads
References
BUTLER, Judith. A força da não violência: um vínculo ético-político. Tradução: Heci Regina Candiani. São Paulo: Editora Boitempo, 2021.
CAMPELLO, Filipe. Crítica dos afetos. Belo Horizonte: Autêntica, 2022.
COSTA, Isabela Aparecida Rodrigues; JOVANOVICH, Jacqueline Oliveira; OLIVEIRA, Marta Regina Furlan de; SILVA, Alex Sander da. Condições do trabalho docente na Educação Infantil: uma análise crítica em tempos pandemicos na cidade de Londrina/Pr. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. 1, p. 981-994, mar. 2022.
FERRONATO, Eliane Terezinha Tulio; SANTOS, Helen Thais dos. Bem-estar e o mal-estar docente: sentimentos e emoções de professores que atuam na Educação Infantil e Ensino Fundamental em tempos de pandemia. Revista Devir Educação, Lavras, Edição Especial, p. 269-286, set. 2021.
FRASER, Nancy. Da Distribuição ao Reconhecimento? Dilemas da Justiça na Era Pós-Socialista. In: _____. Justiça interrompida: reflexões críticas sobre a condição “pós-socialista”. Tradução: Ana Claudia Lopes e Nathalie Bressiani. São Paulo: Editora Boitempo, 2022. (p. 27-57).
GUIMARÃES, Erika Cristina Pereira; SANTOS, Joedson Brito dos. Planejamento na educação infantil e contexto pandêmico: implicações e desafios. Revista Brasileira de Educação do Campo, Tocantinópolis, v. 8, p. 1-24, mai. 2023.
HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. Tradução: Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. Tradução: Luiz Repa. São Paulo: Editora 34, 2009.
HONNETH, Axel. Reificação: um estudo de teoria do reconhecimento. Tradução: Rúrion Melo. São Paulo: Editora Unesp, 2018.
LEMES, Luciana da Silva Oliveira; COELHO, Cristina Massot Madeira; FARIAS, Rhaisa Naiade Pael; VELHO, Carollina Helena Michell; MARROQUIM, Moara Vilaça Albuquerque. Subjetividade e formação docente no contexto da pandemia em um sistema municipal de educação infantil. Revista Brasileira de Ensino de Ciências e Tecnologia, Ponta Grossa, Edição Especial, p. 55-78, mar. 2022.
OLIVEIRA, Dalila Andrade; JUNIOR, Edmilson Antonio Pereira. Trabalho docente em tempos de pandemia: mais um retrato da desigualdade educacional brasileira. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 719-735, set./dez. 2020.
OURIQUE, Maiane Liana Hatschbach; LAGE, Lucas da Costa; BUENO, Tamara Insauriaga. Ser presença na ausência: a (auto)formação de professores na pandemia da Covid-19. Revista Humanidades e Inovação v. 8, n. 41 , p. 317-329, jan./abr. 2021.
SILVA, Fernanda Duarte Araújo; SOUZA, Vilma Aparecida de; NUNES, Hélida Cristina Brandão. Educação Infantil no contexto da pandemia: novas demandas para o trabalho e a formação docente. Revista Devir Educação, Lavras, vol.6, n.1, p. 1-24, jan./dez. 2022.
SOMMERHALDER, Aline; OLIVEIRA, Raiza Fernandes Bessa de; MASSON, Giseli Alcassas. Educação infantil diante da pandemia causada pela Covid-19: no cenário o programa Rio Preto Educ. Ação. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-8, abr. 2021
SOUZA, Ana Paula Jeitoso de; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. Construção de práticas pedagógicas na educação básica em tempos de pandemia. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 18, n. 49, p. 1-25, fev. 2022.
VIEIRA, Lívia Maria Fraga; FALCIANO, Bruno Tovar. Docência na educação infantil durante a pandemia: percepções de professoras e professores. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 30, p. 788-805, set./dez. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Erika Leite Cardoso, Maiane Liana Hatschbach Ourique
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob Attribution-ShareAlike 4.0 International que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).