INTERFACES OF (IN)JUSTICE AND RECOGNITION OF EARLY CHILDHOOD TEACHERS IN TIMES OF CRISIS

INTERFACES OF (IN) JUSTICE AND RECOGNITION OF EARLY CHILDHOOD TEACHERS IN TIMES OF CRISIS

Authors

  • Erika Leite Cardoso UFPel - Universidade Federal de Pelotas
  • Maiane Liana Hatschbach Ourique UFPel - Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.64531

Keywords:

Educação Infantil. Pandemia. Trabalho Docente., Early Child Education. Pandemic. Teaching work.

Abstract

The crisis caused by the Covid-19 pandemic required an adjustment in teaching practices. This research aims to identify which processes of invisibilization are depicted by early childhood educators, discussing how the lack of recognition and social justice manifests as a source of indifference and suffering. It is guided by the following question: to what extent did the work demands placed on early childhood educators during the pandemic period cause suffering and put these teachers in the category of those deprived of the right to have their lives preserved? The article highlights the precarization of teaching work as a violation of the pedagogical relationship, which affected the subjectivities of teachers, reinforcing a pathological social situation. 

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Author Biographies

Erika Leite Cardoso, UFPel - Universidade Federal de Pelotas

Pedagoga. Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas. Integrante do Grupo de Pesquisa Laboratório de Formação e Estudos da Infância (Labforma/UFPel/CNPq). Email: erikaaleitee@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0009-0001-0888-423X.

Maiane Liana Hatschbach Ourique, UFPel - Universidade Federal de Pelotas

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora Adjunta na Universidade Federal de Pelotas no curso de Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPel). Líder do Grupo de Pesquisa Laboratório de Formação e Estudos da Infância (Labforma/UFPel/CNPq). Email: maianeho@yahoo.com.br. ORCID:https://orcid.org/0000-0002-5042-3648.

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Published

2024-11-26

How to Cite

Leite Cardoso, E., & Hatschbach Ourique, M. L. (2024). INTERFACES OF (IN)JUSTICE AND RECOGNITION OF EARLY CHILDHOOD TEACHERS IN TIMES OF CRISIS: INTERFACES OF (IN) JUSTICE AND RECOGNITION OF EARLY CHILDHOOD TEACHERS IN TIMES OF CRISIS. RevistAleph, 2(42). https://doi.org/10.22409/revistaleph.v2i42.64531

Issue

Section

Experiências Instituintes