EDUCATION FOR THE 21ST CENTURY AND THE INNOVATION CENTER FOR BRAZILIAN EDUCATION (CIEB)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v20i42.53523

Abstract

This article analyses the slogan of innovation in education. Based on a bibliographic survey, we identified that the issue goes back to the context of aggravation of the capital crisis in the 1960s and 1970s, characterizing a resumption of the theory of human capital. The preliminary documentary survey on the website of the Ministry of Education (MEC) and the Center for Innovation for Brazilian Education (CIEB) indicates that it has emerged as an agent and reference for the education project of the ruling class for workers in the 21st century.

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Author Biography

PATRICIA DUARTE, Universidade Federal de Juiz de Fora - UFJF

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) na Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), Mestre em Educação na área de Trabalho, Estado e Movimentos Sociais pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Juiz de Fora (2020), Especialista em Alfabetização e Letramento pela Universidade Cândido Mendes (2018), graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Juiz de Fora - MG (2013). Atualmente é professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Colégio de Aplicação João XXIII da Universidade Federal de Juiz de Fora, integrante do Laboratório de Investigação Estado, Poder e Educação (LIEPE-UFRRJ) e do Grupo de estudos sobre pedagogia histórico-crítica e educação básica da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Política Educacional, atuando nos temas: Políticas Públicas em Educação; Educação do Campo; Trabalho Educação; Estado e Poder.

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Published

2022-07-22

How to Cite

DUARTE, P. (2022). EDUCATION FOR THE 21ST CENTURY AND THE INNOVATION CENTER FOR BRAZILIAN EDUCATION (CIEB). Revista Trabalho Necessário, 20(42), 01-17. https://doi.org/10.22409/tn.v20i42.53523