REDUCA PROJECT FOR INITIAL FORMATION POLICIES IN CAPITAL AGENDA IN LATIN AMERICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/tn.v20i42.53531

Abstract

This article analyzed the initial formation policies expressed in the capital agenda for Latin America in the project of the Latin American Network of Civil Society Organizations for Education (Reduca), between 2018 and 2021. It was ground on the Integral State perspective (GRAMSCI, 2007) and as a research instrument it's based on document analysis to apprehend the role of the network in the execution of the hegemonic project. It was found that the capital agenda for initial training is based on modeling behavior with the objective of conforming and disintellectualizing teachers.

Key words: Reduca; Initial formation; Teacher training policies; Global education; international organizations

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Author Biographies

Lívia Vitória Cavadas Herdade, PPGEduc/UFRRJ

Mestranda em Educação pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ); Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ); Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Investigação em Estado, Poder e Educação (LIEPE).

Vanessa Santana dos Santos, Juiz de Fora Federal University

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (2017). Possui graduação em Pedagogia Licenciatura Plena pela Universidade de Mogi das Cruzes (2008). Tem experiência na área de Educação e na docência como Professora de Educação Infantil e Ensino Fundamental I. É professora do Departamento de Ciências Humanas do Colégio de Aplicação João XXIII da Universidade Federal de Juiz de Fora. Pesquisa políticas educacionais em alfabetização para os anos iniciais, bem como a produção e implantação/implementação de currículos na Rede Municipal de Ensino de São Paulo e a atuação do empresariado nas políticas de formação docente. É participante do Grupo de Estudo e Pesquisa em Política Educacional e Gestão Escolar (Geppege) - Unifesp coordenado pela Profa.Dra. Márcia Aparecida Jacomini e do Laboratório de Investigação Estado, Poder e Educação (Liepe) - UFRRJ liderado pelo Prof. Dr. Rodrigo de Azevedo Cruz Lamosa.  

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Published

2022-07-22

How to Cite

Cavadas Herdade, L. V., & Santana dos Santos, V. (2022). REDUCA PROJECT FOR INITIAL FORMATION POLICIES IN CAPITAL AGENDA IN LATIN AMERICA. Revista Trabalho Necessário, 20(42), 01-26. https://doi.org/10.22409/tn.v20i42.53531