The controversy of spontaneous generation in Biology textbooks from Fleck's viewpoint
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2023.v16i.a50692Keywords:
spontaneous generation, textbooks, historiographyAbstract
The present research sought the analysis of the history of spontaneous generation through the fleckian lens in textbooks. Excerpts from 10 PNLD / PNLEM (2017) textbooks were selected, in which a discursive textual analysis was carried out. Through this, elements were found that went against the epistemological reflections left by Fleck (2010), portraying a science predominantly absent from historical, social and cultural aspects, which lead to the distortion of the historiography of this micro-centenary. The absence of these elements leads to a rigid, linear, hand-science. In addition, a more complete approach to historiography may make classes more stimulating and reflective, developing critical thinking in the student and contributing to a greater understanding of scientific content.
Downloads
References
FLECK, Ludwik. Gênese e desenvolvimento de um fato científico. Belo Horizonte: Fabrefavctum, 2010.
MARTINS, Lilian Al-Chueyr Pereira. Aristóteles e a geração espontânea. Cad. Hist. Fil. Ci., Campinas, série 2 , 2(2): 213-237, jul-dez, 1990. Disponível em: https://www.ghtc.usp.br/server/pdf/lacpm-02.pdf Acesso em: Acesso em: 14 mar. 2023
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. Ijuí: UNIJUÍ, 2007.
ROSTAND, Jean. La genèse de la vie. Paris: Librairie Hachette, 1943.
RAMOS, Fernanda Peres; NEVES, Marcos Cesar Danhoni. A construção de um fato científico: Um olhar fleckiano sobre a controvérsia da geração espontânea. In: NEVES, Marcos Cesar Danhoni; NEVES, Fernanda Peres Ramos; SILVA, Josie Agatha Parrilha da (Org.). O Labirinto do Conhecimento Reflexões sobre a Ciência e seu Ensino. Maringá: Lcv Edições, 2019. p. 307-340.
SCHÄFER, Lothar.; SCHNELLE, Thomas. Fundamentação da perspectiva sociológica de Ludwik Fleck. In: FLECK, Ludwik. Gênese e Desenvolvimento de um Fato Científico. Belo Horizonte. Editora: Fabrefactum. 2010. p. 9-42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fernanda Peres Ramos, Marcos Cesar Danhoni Neves, Angélica Lara Pereira da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.