HIPERTEXTO AUDIOIMAGÉTICO PARA USO NA EDUCAÇÃO REMOTA E PRESENCIAL

Authors

  • Luiz Antonio Botelho Andrade Universidade Federal Fluminense
  • Felipe Xavier Neto Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi37.50624

Keywords:

Hipertexto, Audioimagético, Processo ensino-aprendizagem

Abstract

The main object of this article is to present the construction of a playful, virtual and interactive tool, capable of being used in any discipline and integrate various virtual media and  different digital formats - film, video lesson, podcast etc. This tool has been developed at the Universidade Federal Fluminense, in 2020, in the context of the coronavirus pandemic (Sars-Cov-2), when social distancing became an urgent necessity and remote teaching was temporarily mandatory. It was developed for the discipline  Evolutionary Developmental Biology - and among the methodological steps, the following stand out: (a) elaboration of a cartography of the desired area of knowledge, containing authors and concepts; (b) the elaboration of a hypertext on the content and (c) the virtualization of a physical space in which the produced cartography can overlap. Our results show the viability of the prototype and the great diversity of its applications in the teaching-learning process, remote and presential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luiz Antonio Botelho Andrade, Universidade Federal Fluminense

Departamento de Imunobiologia, Instituto de Biologia, UFF. Epistemologia

Felipe Xavier Neto, Universidade Federal Fluminense

Mestrando no Curso de Pós-graduação em Diversidade e Inclusão, CMPDI-UFF, Graduado em História pelo Departamento de História da Universidade Federal Fluminense, com ênfase em História Oral, Antropologia, Vídeo História, História Pública e Divulgação Científica. Experiência profissional na área de Cinema e Audiovisual, com ênfase em Cinema Documental, Cinema Educativo e Divulgação Científica. Colaborador no projeto de socialização do conhecimento cientifico do Laboratório de Audiovisual Científico da UFF – www.labaciencias.com, pesquisador participante da equipe de comunicação do Projeto IntegraChagas Brasil.

References

ANDRADE, L. A. B. Conhecimento é caminho: da metáfora ao mecanismo gerativo. Ciências e Cognição, v.23, p.117 - 117, 2018. Disponível em: Home page: [http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/1462/pdf_107]

ANDRADE, L. A. B. Paisagem conceitual: construção teórica e o seu uso na educação. REVISTALEPH, v.32, p.178-199, 2019.

ARCANJO, F. G. & SILVA, E.P. Pangênese, genes, epigênese. História, Ciências, Saúde – Manguinhos 24(3):707-726. Rio de Janeiro, 2017. ISS 0104-5970.

CARROLL, R. L. Towards a new evolutionary synthesis. Trends Ecol. Evol.15:27–32, 2000.

DARWIN, C. R. The origin of species by means of natural selection. John Murray/1859, Penguin Books/1985, London, 1859.

DOBZHANKY, T. Genetics of the evolutionary process. Columbia University Press, London, 1970.

DEWEY, J. Como pensamos e como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. Tradução: Haydée Camargo Campos. 4ª ed. São Paulo: Nacional. Atualidades pedagógicas; vol. 2. 292p., 1979.

FISHER, R. A. The genetical theory of natural selection. Oxford University Press, Oxford, 1930.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1998.

HALDER, G.; CALLAERTS.P. and GEHRING,W.J. Induction of Ectopic Eyes by Targeted Expression of the eyeless Gene in Drosophila. Science, vol. 267, pg1768-1792, 1995.

GILBERT, S. F. Biologia do Desenvolvimento. FUNPEC. Ribeirão Preto, SP, 2003.

GOULD, S. J. The structure of evolutionary theory. Harvard University Press, Cambridge, Mass, 2002.

HALDANE, J. B. S. The causes of evolution. Longmans, Green & Co./1932. Princeton University Press/1990, New Jersey, 1932.

HAECHEL, E. Generelle morphologie der organismen [General morphology of the organisms]. Berlin: G. Reimer, 1866.

HUXLEY, J. S. Evolution: the modern synthesis. Allen and Unwin, London, 1942.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. Tradução de Beatriz Viana Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva, 1978.

LANDOW, G. P. Hypertexts 2.0. Johns Hopkins University Press, 353p. 1997. ISBN 0801855861, 9780801855863

LETELIER, J. C.; MARAN, G. E MPODOZIS, J. Autopoietic and (M,R) systems. Journal of Theoretical Biology. 222: 261-72, 2003.

LEVINS, R. & LEWONTIN, R.C. The dialectical biologist. Harvard University Press, London, 1985.

LÉVY, P. O que é Virtual. São Paulo: Ed. 34, 1996.

LITTO, F. M. Os Grandes Desafios da Educação para o novo Século. Revista Impressão Pedagógica, Curitiba, Ano IX, n.21, p.4-8, 2000.

LEWIS, E. B. The Nobel Prize in Physiology or Medicine 1995. NobelPrize.org. Nobel Media <https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/1995/summary/

LEWONTIN, R. C. The genetic basis of evolutionary change. Columbia University Press, New York, 1974.

LEWONTIN, R. C. A Tripla Hélice: gene, organismo e ambiente. Editora Schwarcz LTDA. Companhia das Letras, São Paulo, 2002.

MAYR, E. What was the Evolutionary Synthesis? Trends in Ecology and Evolution, 8:1, pp. 31-4, 1993.

MAYR, E. O desenvolvimento do pensamento biológico: diversidade, evolução e herança. Martinazzo, I. Tradutor, Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília. 1107 p. , 1998.

MATURANA, H. & MPODOZIS J. The origin of species by means of natural drift. Revista Chilena de Historia Natural 73: 261–310, 2000.

MATURANA, H. & VARELA, F. Autopoiesis and cognition. The realization of the living. D. Reidel Publishing Co, Dordecht. Holland,1972/1980.

MENDEL, G. Experiments on plant hybrids. In: Stern, C. & Sherwood, E.R. (eds). The origin of genetics: A Mendel source book. W.H. Freeman & Company, S. Francisco, pp.1-48. 1866

MORGAN, T. H. The Scientific Basis of Evolution. New York: W. W. Norton, 1932.

NUSSLEIN-VOLHARD, C. The Nobel Prize in Physiology or Medicine 1995. NobelPrize.org. Nobel Media <https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/1995/summary/

NUNES DA FONSECA,R. et al Rhodnius prolixus: From classical physiology to modern developmental biology. Genesis 55(5), 2017.

KVON, E. Z. ; KAMNEVA, O. K. ; MELO, U. S.; DICKEL, D. E. PENNACHIO, L A.; VISEL A. Progressive Loss of Function in a Limb Enhancer during Snake Evolution. CELL, 2016. DOI:https: //doi.org/10.1016I.Cell.2016.09.028

PIGLIUCCI, M. Phenotypic plasticity: beyond nature and nurture. Johns Hopkins University Press, Baltimore, Md. 2001.

SILVA, E. P. A short history of evolutionary theory. História, Ciências, Saúde- Manguinhos 8(3):671-687, 2001.

SILVA, E.P. & ANDRADE L.A.B. Para um estudante de biologia saber. Livro institucional apoiado pela PROAC/UFF, 2012.

SILVA, M. Sala de Aula Interativa. Rio de janeiro: Quartet, 2000.

VARELA, F. Conhecer as Ciências Cognitivas. Tendências e perspectivas, Editora Instituto Piaget, 100 páginas, 1994. ISBN-10 : 9729295506

VAZ, N. M. & ANDRADE, L. A. B. The Epigenetic Immune Network. Constructivist Foundations. v.13, p.141-159, 2017. Home page: [http://www.univie.ac.at/constructivism/journal/articles/13/1/141.vaz.pdf].

VAZ, N. M. The specificity of immunological observations. Constructivist Foundations, v. 6, n. 3, p. 334-351, 2011.

VAZ, N. M.; VARELA, F. G. Self and nonsense: an organism-centered approach to immunology. Med. Hypothesis, v. 4, p. 231-257, 1978.

WADDINGTON, C. H. Canalization of development and genetic assimilation of acquired characters. Nature, 183: 1654-1655, 1959.

WALLACE, A. On the tendency of species to form varieties; and on the perpetuation of varieties and species by natural means of selection. J Proc Linn Soc Lond 3:45–63, 1858

WIESCHAUS, E. F. The Nobel Prize in Physiology or Medicine 1995. NobelPrize.org. Nobel Media <https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/1995/summary/.

WRIGHT, S. Evolution in Mendelian populations. Genetics, 16, pp. 97-159, 1931.

XAVIER-NETO, J.; SOUSA COSTA, A. M.; FIGUEIRA, A. C. M.; CAIAFFA, C. D.; DO AMARAL, F. N.S; CERQUEIRA PERES, L. M.; PIRES DA SILVA, B. S.; SANTOS, L. N.; MOISE, A. R.; CASTILO, H. A.. Signaling through retinoic acid receptors in cardiac development: Doing the right things at the right times. BIOCHIMICA ET BIOPHYSICA ACTA-GENE REGULATORY MECHANISMS, v. 1849, n. 2, SI, p. 94-111, FEB 2015.

Published

2021-12-13

How to Cite

Andrade, L. A. B., & Xavier Neto, F. . (2021). HIPERTEXTO AUDIOIMAGÉTICO PARA USO NA EDUCAÇÃO REMOTA E PRESENCIAL. RevistAleph, (37). https://doi.org/10.22409/revistaleph.vi37.50624