LGBTQIA+ territorialities in a school

invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/eg.v8i17.52304

Keywords:

Invisibility, Territorialities LGBTQIA , Gender, Teaching of Geography

Abstract

This article proposes to discuss the school space as a stage for Geography contents that discuss Gender and Sexuality, emphasizing the spatial practices of LGBTQIA+ students. These, which by many components of the school community, are considered deviant from heteronormative and hegemonic sociocultural standards and have been facing, in recent decades, an erasure by educational policies that clearly position themselves on inclusion and diversity in the context of these discussions. Therefore, we chose the concept of Territory (and its derivatives: territorialities and territories lived) as a direction for the study, as spatial practices become "marginal" experiences, implying the breaking of barriers, generation of conflicts and the construction of territorialities from power relations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edjango Lima Freitas, Universidade Federal do Rio Grande Do Norte (UFRN), Natal-RN, Brasil

Licenciado em Geografia pela Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS/UUCG); Membro do Grupo de Pesquisa em Tecnologia, Território e Redes (GTTER).

Pablo Sebastian Moreira Fernandez, Universidade Federal do Rio Grande Do Norte (UFRN), Natal-RN, Brasil

Possui doutorado em Geografia pela Universidade Federal de Goiás (2013), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2008) e graduação em Geografia pela Universidade Estadual de Londrina (2004). Professor adjunto na Universidade Federal do Rio Grande do Norte, vinculado ao Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC) do Centro de Educação e aos Programas de Pós-graduação em Geografia - Mestrado Profissional (GEOPROF) e PPGEO. Tem atuado na área de Geografia, com ênfase em Ensino de Geografia, com os seguintes temas: Metodologias de Pesquisa e Ensino, Fenomenologia, Estágio e Práticas, Formação de Professores, além de investigar as Linguagens Contemporâneas no (do) Ensino de Geografia, com enfâse na Fotografia. É pesquisador da Rede Internacional de Pesquisa "Imagens, Geografias e Educação" - Coordenador do Pólo Natal.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Decreto n 8.727, de 28 de abril de 2016. Dispõe sobre o uso do nome social e o reconhecimento da identidade de gênero de pessoas travestis e transexuais no âmbito da administração pública federal direta, autárquica e fundacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, 28 abr. 2016. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8727.htm>. Acesso em: 20 de março de 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, 24 dez. 1996. Disponível em:. Acesso em: 20 mar. 2021.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Pluralidade Cultural e Orientação sexual. Secretaria de Ensino Fundamental: Brasília: Ministério da Educação, 1997. 164 p.

BUTLER, Judith. Corpos que pesam: sobre os limites discursivos do “sexo”. O corpo educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2ª ed., 2000.

COLLINS, Patricia Hill. Em direção a uma nova visão: raça, classe e gênero como categorias de análise e conexão. Reflexões e práticas de transformação feminista. São Paulo: SOF, p. 13-42, 2015.

DARDEL, Eric. O Homem e a Terra: Natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 2011.

HAESBAERT, Rogério. Dos múltiplos territórios à multiterritorialidade. Porto Alegre, 2004. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/petgea/Artigo/rh.pdf>. Acessado em 03 de março de 2021.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Orientações sobre identidade de gênero: conceitos e termos. Brasília, 2012. 42p.: il.

LOURO, Guacira Lopes. Corpo, escola e identidade. Educação & Realidade, v. 25, n. 2, 2000.

MALDONADO-TORRES, N. Transdisciplinaridade e decolonialidade. Revista Sociedade e Estado, Brasilia, DF, v. 31, n. 1, p. 75-97, 2016.

NUNES, Camila Xavier; REGO, Nelson. As geografias do corpo e a Educação (do) sensível no ensino de Geografia., Rev. Bras. Educ. Geog., Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 86-107, jan./jun., 2011.

RAFFESTIN, Claude. Por uma Geografia do Poder. São Paulo: Ática, 1993.

RIBEIRO, Djamila. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017. 112 p. (Feminismos Plurais).

ROBERTO XAVIER, A.; XAVIER, M. R. C.; VASCONCELOS, J. G. Direitos Humanos, Educação Inclusiva e Diversidade. In: II Congresso de Educação Instituto Dominus - II CEID, 2018, Viçosa-CE. Educação Inclusiva, Diversidade e Direitos Humanos. Fortaleza: IMPRECE, 2018. v. 1. p. 17-28. (Regional).

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço: Técnica e Tempo, Razão e Emoção. – 4ª. ed. 2ª. reimpressão. - São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2006. - (Coleção Milton Santos; 1).

SILVA, Joseli Maria; ORNAT, Marcio Jose; CHIMIN JR, A. Baptista. Geografias malditas. Corpos, sexualidades e espaços. Ponta Grossa: Toda Palavra, 2013.

VENCATO, Anna Paula. Diferenças na escola. In: Diferenças na educação: outros aprendizados. In: MISKOLCI, Richard; LEITE JÚNIOR, Jorge. São Carlos: EdUFSCar, 2014, p. 20 – 56

.

WALTRIK, Gislaine Carla. Habitar territórios e percorrer fluxos: cartografias das sexualidades que ganham passagem no espaço escolar. 111 p.: il.; 29 cm. Dissertação (Mestrado) - Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Ciências Humanas e da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2018.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação / Michel Thiollent. -São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1986. (Coleção temas básicos de pesquisa-ação).

TEDESCHI, Losandro Antonio; COLLING, Ana Maria. Os Direitos Humanos e as questões de Gênero. História Revista, v. 19, n. 3, p. 22-40, 2014.

TUAN, Yi-Fu. Espaço e Lugar: a perspectiva da experiência. Tradução de Lívia de Oliveira. São Paulo: DIFEL, 1983.

TUAN, Yi-Fu. Geografia Humanística. In: CRISTOFOLETTI, Antonio. (Org.). Perspectivas da Geografia. 2.ed. São Paulo: Difel, 1985. p. 143-164.

Published

2022-07-31

How to Cite

FREITAS, E. L.; FERNANDEZ, P. S. M. LGBTQIA+ territorialities in a school: invisibilities and strategies of resistance from the teaching of Geography. Essays of Geography, v. 8, n. 17, p. 39-58, 31 Jul. 2022.